Cégünk, a Jász-Plasztik Kft több éves múlttal rendelkezik a szélvédőmosó gyártásának és
fejlesztésének területein. Ez idő alatt szerzett tapasztalatnak köszönhetően állított
cégünk össze egy rövid ismertetőt a téli szélvédőmosó folyadékok, és a fagyálló
hűtőfolyadékok felhasználását illetően.
A szélvédőmosó folyadék, és fagyálló hűtőfolyadék minőségével, és felhasználásával
kapcsolatos leggyakrabban felmerülő kérdések:
Eltekintve a probléma néhány lehetséges, de valószínűtlen okától (például rosszul mixelt keverék magas víztartalommal, stb…), a folyadékfagyásnak két fő oka van, amelyek általában hatnak egymásra:
A fentiekből következik, hogy nagyobb sebességnél az etanol gyorsan párolog, a szélvédő hőmérséklete gyorsan lecsökken a környezeti hőmérsékletre, és ha a hőmérséklet 4 °C körül van, a szélvédőn jégkristályok alakulnak ki, még akkor is, ha új téli keverék van a szélvédőmosó rendszerben. Közép-Európa éghajlati viszonyait tekintve olyan mixet javaslunk, melyben az etanol nagy százalékban van jelen és a fagyáspont -30 ° C vagy annál alacsonyabb (pl. -40 ° C stb.). De az ilyen keverék még akkor sem lesz elegendő, ha nagy fagyás nagy sebességgel párosul.
A mosófolyadék tartály modern kialakítása általában nem teszi lehetővé a régi és az új töltések
egyszerű összekeveredését, mivel ez alapvetően egy hosszú, keskeny cső, ahol még csak nem is
láthatjuk, hogy mi található az alján. Annak a ténynek köszönhetően, hogy az etanolt vízzel csak
hidrogénkötések alapján keverik össze, a hatékonyság csökken a csökkenő hőmérséklettel. Ezért nem
meglepő, hogy a koncentrátum még néhány óra elteltével sem lép reakcióba a tartályban lévő fagyott
vízzel, és nem olvasztja fel a jeget. Továbbá meg kell jegyezni, hogy az etanol sűrűsége kisebb,
mint a vízé (820 kg / m3-nél kevesebb), ezért az etanol lebeg a víz felszínén. Tehát a keverést még
a gravitáció sem támogatja. Ezért könnyen megtörténhet, hogy a maradék nyári mosófolyadék megfagyott
a körben az éjszaka folyamán, bár este téli koncentrátumot adtunk hozzá.
A magyarázat egyszerű - az alsó réteg (amely többnyire vizet tartalmaz) megdermedt, míg a felső
réteg (többnyire etanol) folyékony (egy kis "összekötő" terület a keskeny csőben megakadályozza a
kívánt etanol- víz keveredést). Elővigyázatosságból a nyári mosófolyadékot a téli szezon előtt téli
mosófolyadékkal helyettesítse. A nyári folyadékot teljesen ki kell szívni, vagy a szélvédőre
permetezni, és csak akkor lehet a mosófolyadék kört téli folyadékkal feltölteni.
A fagyáspont meghatározása refraktométerrel egy indirekt mérési módszer. Ebben az esetben nem mérjük
közvetlenül a fagyáspontot, a tény az, hogy a törésmutatót mérjük (lásd Snell törvényét). Mivel ismerjük
a törésmutató függését az alkohol / víz keverék koncentrációjától, továbbá tudjuk, hogy a fagyáspont
függ a koncentrációtól, képesek vagyunk meghatározni a keverékek fagyáspontját (a szilárdulási hőmérsékletet)
refraktométer alkalmazásával. A szélvédőmosó folyadék vizet, fő fagyásgátló összetevőt (alkoholt) és
további összetevőket tartalmaz (például monoetilénglikol, propilénglikol vagy glicerin stb.). A fő
fagyásgátló alkoholtartalmú összetevő általában a köv. alkoholok egyike: izopropil-alkohol, etanol
vagy a toxikus metanol. Európában leginkább az etanol a használatos. Vigyázat: az izopropanol + víz
keverék és az etanol + víz elegy teljesen eltérő törésmutató függőséget mutat koncentráció esetén!
Így nemcsak azt kell ismernünk, amit mérünk, hanem azt is, amiket mérünk. Ezért szükséges a megfelelő
refraktométer kiválasztása, hogy a későbbiekben a mérési eredmények ne legyenek kellemetlen meglepetések.
Számos- szélvédőmosó folyadékok mérésére tervezett- refraktométer létezik különböző méretarányokkal. Sajnos
vannak olyan széles körben használt refraktométerek, amelyeknek csak egy léptéke/skálája van a szélvédőmosó
folyadékok mérésére. Bár kifejezetten sehol nem mondják ki, a skála többnyire egy izopropanol + víz elegyre
van kalibrálva. Ez az oka annak, hogy néha hibás eredmények látnak napvilágot, amikor valaki nincs tudatában
ennek a ténynek és megpróbál felmérést készíteni a piacon elérhető keverékekről.
A nem megfelelő refraktométer használatát a következő példa mutatja: ha etanol + víz elegyet mérünk
izopropanol + víz elegyhez tervezett refraktométerrel (lásd a bal oldali képet) teljesen félrevezető
eredményeket kapunk! -20 ° C-on mindkét keverék körülbelül azonos refrakciós indexet mutat. De amikor
az etanol + víz keverékre tervezett skála/lépték -40 ° C-ot mutat, az izopropanol + víz keverékhez
tervezett skála/lépték csak -25 ° C-ot!
Az etanolt Európában általában gabonából, cukorrépából vagy burgonyából állítják elő, a tengerentúlról
behozott etanolt pedig gyakran cukornádból vagy kukoricából. Az etanolnak a műszaki felhasználás miatt
denaturáltnak kell lennie. És ez a probléma! Sok denaturáló szer van - hivatalos és kifejezetten megengedett.
Az általában felhasználtak, mint például az etilénglikol, az izopropanol, a bitrex / denatónium benzoát,
nem okoznak semmiféle károsodást az autó semelyik részén. Ezzel szemben a kevésbé hivatalos, de gyakran
olcsóbb denaturáló szerek (például aceton, metanol, keton, acetaldehid) képesek a fényszórókat megmarni.
Polikarbonát (PC) vagy polimetil-metakrilát (PMMA), amelyek a járművek fényszóróinak fő szerkezeti anyagaként
használatosak, sokkal hajlamosabbak ezeknek az anyagoknak a kimarására.
Amennyiben a nyári hónapokban is téli szélvédőmosó folyadékot használnak (magas alkoholtartalmú, pl. – 35 °C,
vagy alatta), figyelembe kell venni, hogy a magas hőmérséklet és a közvetlen napsugárzás hatására felhevült
fényszórók esetében ez a folyamat felgyorsulhat.
A fényszórók anyaga a legtartósabb átlátszó polimerek közé tartozik, mivel a legdurvább feltételeknek van
kitéve (fény- és UV-sugárzásnak, hőterhelésnek, út só hatásának, mosófolyadékkal való mosás stb.). A fényszórók
sérülése általában nem látható azonnal.
Tehát ha korábban rossz mosófolyadékot használt, a károsodás akkor is előfordulhat, ha már minőségi mosófolyadékot
használ tiszta etanollal. Sajnos nem minden mosófolyadék csak tiszta etanolt tartalmaz. Kiegészíthetőek szag által
felismerhető anyagokkal (aceton, acetaldehid), de felismerhető anyagokkal (metanol, egyes ketonok stb.) is.
A folyadékok előírásnak megfelelő tárolása egy igen sarkalatos pont. A nem megfelelő tárolásból igen sok probléma
adódhat, melyek közül a leggyakoribbat az alábbiakban részletezzük.
Amennyiben egyszerre a szükségesnél nagyobb mennyiségű szélvédőmosó folyadékot vásárlunk, és nem kerül felhasználásra
az összes mennyiség, a flakonban visszamaradt folyadékban minőségbeli változások következhetnek be. Ez a folyadék
alkoholtartalmának csökkenését, és ebből adódóan magasabb kristályosodási pontot eredményez.
Igen fontos, hogy a felbontott szélvédőmosó folyadék kupakja rendesen zárjon. A nem megfelelő visszahelyezésből
szintén a fentebb említett problémák adódhatnak a szélvédőmosó folyadék minőségét illetően.
Egész évben csak bevizsgált és márkás mosófolyadékokat használjon - mind a nyári, mind pedig-különösen- téli keverékek
esetén. Nagyon fontos, hogy a vásárolt szélvédőmosó folyadék ne metanolból készüljön mert egészségkárosító hatása miatt.
A hosszú távú tapasztalattal rendelkező gyártók nem kísérleteznek a folyadék-összetétellel és csak kiváló minőségű,
tisztított és megfelelően denaturált európai etanolt használnak. A cikkben szereplő információk tanácsot adnak a megfelelő
mosófolyadék kiválasztásához, és megakadályozzák a különböző pletykák és "megbízható" információk terjesztését az autósok között.
A motorban keletkező fölösleges hő elvezetésére a gyakorlatban lég- és vízhűtéses rendszereket alkalmaznak. Az évszakok váltakozása miatt télen a hőmérséklet 0 °C alá csökken, amikor a víz megfagy. A probléma megoldására a fagyálló hűtőfolyadékokban legnagyobb mennyiségben etilén-glikolt alkalmaznak, amely megfelelő dermedéspontot biztosít.
Annak ellenére, hogy a dermedéspont megfelelő, 2-3 évente, az igénybevételtől függően, célszerű a fagyálló hűtőfolyadékot lecserélni. Amennyiben tavaly már lecseréltük, de a tágulási tartályban a folyadékszint nem éri el a megfelelő szintet, elég utántölteni a rendszert, lehetőleg azzal a fagyállóval, amivel feltöltöttük.
Először azt kell eldöntenünk, készre kevert folyadékot vagy koncentrátumot vásárolunk. A készre kevertek nagy előnye, hogy nem kell a
keveréssel bíbelődni, -35 °C-ra vannak beállítva és többféle kiszerelésben kaphatóak. A másik lehetőség, a koncentrátum vásárlása, ahol a
megadott hígítási táblázatnak megfelelően magunk állítjuk be a kívánt dermedéspontot. A keveréshez minden esetben ioncserélt vizet használjunk.
Amennyiben lehetőség van rá, ne keverjük egymással a különböző fagyállókat. Amikor nem cseréljük a teljes folyadékot, hanem csak rátöltünk,
azt a típusú fagyállót válasszuk, amit a rendszer feltöltésénél. Sokszor csalóka lehet a folyadék színe, a piacon több színben találunk
fagyállót és sokan szín alapján, esetleg megszokásból választanak. Jó tudni, hogy a szín nem határoz meg egyértelműen tulajdonságot, ezért
ne ez alapján válasszunk. A színezéket elsősorban azért használják, hogy más folyadékoktól egyértelműen elkülöníthető legyen, illetve a tágulási
tartályban a folyadékszint jobban látható legyen.
Amikor fagyállóról van szó, az első adat, amivel találkozunk, az a dermedéspont.
A legbiztosabb módszer a dermedéspont meghatározására, a laboratóriumi mérés, amikor a hűtőfolyadékot elkezdjük hűteni és közben hőmérővel
mérjük a hőmérsékletet. A dermedéspont az az érték lesz, amikor megjelennek az első jégkristályok. Mivel az esetek többségében otthon nem
állnak rendelkezésre a szükséges eszközök és alapanyagok, ezért legtöbbször az üzemanyagtöltő állomásokon használt refraktométeres mérésére
hagyatkozunk.
Használata során a folyadékból a műszer tárgylemezére helyezünk egy cseppet (szobahőmérsékleten végezzük el a mérést), majd összecsukjuk,
és a fény felé tartva leolvassuk a dermedéspontot. Az így kapott értéket a korábban említett okok miatt fenntartásokkal kell kezelni. A
mérés az anyagok töréspont mutatóján alapszik. Ebben az esetben is igaz, hogy az a mérőműszer alkalmas a pontos érték meghatározásához,
amelyet etilén-glikol változására kalibrálták. Akárcsak a szélvédőmosó esetében, az alkoholra kalibrált mérőműszer az alkalmas.
A koncentrátum minden esetben tömény folyadékot jelent, amit csak hígítva szabad feltölteni, mivel a tömény 100 %-os fagyálló hűtőfolyadék
koncentrátum deremdéspomtja -12,5 °C . A normál koncentrátumok, 1:1-ben történő egyszerű térfogatos hígítás esetén -35 °C-os dermedéspontot
kapunk.
Fontos megjegyezni, hogy az etilén-glikolhoz vizet adagolva egy bizonyos határig csökken a dermedéspont, majd emelkedni kezd.